The Blues, lezing

The Blues is een muziekstroming die rond 1900 ontstond op en rond de katoenplantages van de Mississippi Delta in de USA

Grote voorbeelden uit die tijd zijn o.m. Charlie Patton en de fenomenale Robert Johnson.

Via de stoffige wegen van het diepe zuiden van de Verenigde Staten verspreidde hun muziek zich over de hele wereld.  Eerst naar andere staten als Texas  waar Blind Lemon Jefferson furore zou maken en naderhand T-Bone Walker.  Later met de trein mee naar het noorden naar Chicago. Daar lieten Delta-gitaristen als Muddy Waters hun zwaar elektrisch versterkte blues horen.

Van daar ook naar Europa, waar na de tweede wereldoorlog Big Bill Broonzy een cult-held werd en naar de koffiehuizen in het hippe en studentikoze Greenwich Village in New York.

Een hele generatie teenagers zou in de ban raken van de blues en in het kielzog van the Rolling Stones en anderen zelf op zoek gaan naar hun vorm van de blues.

Ook in Drenthe werd de blues gehoord door toedoen van Cuby and the Blizzards.

Op deze middag verhaalt Sjoerd Kemeling over de geschiedenis van deze muziekvorm. Dat doet hij aan de hand van fraai beeldmateriaal en natuurlijk veel muziekfragmenten.  Sjoerd is een kind van de jaren zestig. Door te luisteren naar platen van de Rolling Stones en anderen ging hij op zoek naar het ’echte’ werk. Zo ontwikkelde hij zich steeds meer tot een muzikale archeoloog.

Sjoerd gaf jarenlang cursussen over stromingen in de populaire muziek aan de muziekschool in Winterswijk, bij het Nivon in Arnhem en aan de Volksuniversiteit in Rotterdam.

xr:d:DAFvJmBo2B8:49,j:6612813886801827979,t:23092217
The Blues, lezing