{"id":1033,"date":"2024-05-20T14:28:39","date_gmt":"2024-05-20T14:28:39","guid":{"rendered":"https:\/\/www.cultureleverenigingrolde.nl\/?post_type=evenement&p=1033"},"modified":"2024-09-01T08:13:10","modified_gmt":"2024-09-01T08:13:10","slug":"messiah-van-handel","status":"publish","type":"evenement","link":"https:\/\/www.cultureleverenigingrolde.nl\/evenement\/messiah-van-handel\/","title":{"rendered":"De Messiah van H\u00e4ndel"},"content":{"rendered":"\n
De Messiah van H\u00e4ndel<\/strong> uitgevoerd door Dualis kamerkoor<\/strong> Een grote wens van de Stichting Rolder Concerten gaat in vervulling, de uitvoering van een groot oratoriumwerk, de Messiah, in de Jacobuskerk waar ook dit jaar de leden van de Culturele Vereniging Rolde gratis naar toe kunnen. Georg Friedrich H\u00e4ndel<\/strong> (Halle an der Saale<\/a>, 23 februari<\/a> 1685<\/a> \u2013 Londen<\/a>, 14 april<\/a> 1759<\/a>) was een Duits-Britse barokcomponist<\/a>. H\u00e4ndel schreef veel muziek-dramatische werken: 42 opera’s<\/a>, 29 oratoria<\/a>, meer dan 120 cantates<\/a>, trio’s en duetten. Dat komt overeen met ongeveer 2000 aria’s<\/a>. Verder Engelse, Duitse, Italiaanse en Latijnse kerkmuziek<\/a>, serenades<\/a> en odes<\/a>. Onder zijn instrumentale werken vallen de orgelconcerten<\/a>, concerti grossi<\/a>, ouvertures<\/a> en kamermuziek<\/a> zoals fluit-, hobo- en vioolsonates<\/a> en werken voor klavecimbel<\/a> en orgel<\/a>.<\/p>\n\n\n\n Samen met Johann Sebastian Bach<\/a>, die in hetzelfde jaar (1685) werd geboren, wordt H\u00e4ndel als een van de grootste componisten<\/a> van zijn tijd gezien. H\u00e4ndel componeerde in totaal meer dan 610 werken, waarvan vele nog steeds worden uitgevoerd.<\/p>\n\n\n\n Hoewel H\u00e4ndel vooral nu bij een groot publiek \u2013 met name door Messiah<\/em> \u2013 bekend is als oratoriumcomponist, begon hij pas met het componeren van oratoria toen hij al vijftig was. Opera was het belangrijkste in zijn leven \u2013 vanaf zijn 18e jaar toen hij begon bij de Hamburgse opera tot rond 1740 heeft hij zich met deze muzikale vorm beziggehouden.<\/p>\n\n\n\n Het libretto<\/strong><\/p>\n\n\n\n De tekst voor Messiah<\/em>[8]<\/a><\/sup> werd door Charles Jennens<\/a> geschreven: een groot aantal losse, korte teksten uit het Oude<\/a> en het Nieuwe Testament<\/a>. Daarmee verschilt het werk van dat wat doorgaans een oratorium wordt genoemd: een afgeronde Bijbelse vertelling op muziek gezet, zoals de overige ruim 25 dramatische oratoria die H\u00e4ndel schreef. Het onderwerp van Messiah is de Bijbelse Messias<\/a>. Het werk is opgesplitst in drie delen:<\/p>\n\n\n\n H\u00e4ndel had slechts 24 dagen nodig om het werk te componeren: van 22 augustus tot 14 september 1741. Al in november van dat jaar reisde hij naar Dublin<\/a>. De eerste uitvoering was pas op 13 april 1742, als benefietconcert<\/a>, na een extreem strenge winter. Het stuk was een groot succes; dames werd verzocht niet in hoepelrok<\/a> te komen om meer kaarten te kunnen verkopen. De opbrengst ging naar een aantal goede doelen, gelijkelijk verdeeld. Een jaar later werd Messiah ook in Covent Garden<\/a> in Londen<\/a> uitgevoerd. Nog voor de uitvoering ontstond een discussie of het stuk wel in een theater behoorde te worden opgevoerd.<\/p>\n\n\n\n Behalve de eerste versie uit 1742 bestaan er ook bewerkingen uit het jaar 1743, 1745, 1749, 1750 en 1754.<\/p>\n\n\n\n Er is geen definitieve versie van Messiah; een aanzienlijk aantal onderdelen, met name de aria’s, is overgeleverd in verschillende versies, die teruggaan tot H\u00e4ndels tijd.[9]<\/a><\/sup> De reden waarom H\u00e4ndel zo veel versies schreef ligt in de werkwijze van H\u00e4ndel: hij veranderde vaak tijdens repetities en na uitvoeringen. Daarnaast waren de wisselende solisten \u2013 en hun capaciteiten \u2013 reden om delen te wijzigen. De laatste versie is daarmee ook niet noodzakelijkerwijs de versie die H\u00e4ndel als definitief beschouwde \u2013 mogelijk hadden eerdere versies de voorkeur maar waren latere wijzigingen een noodzaak.<\/p>\n\n\n\n Er bestaan vijf versies, waaronder de autograaf<\/a> in de Royal Collection, in de British Library<\/a>. Daarnaast zijn er nog zeker acht andere kopie\u00ebn die uit de 18e eeuw stammen.<\/p>\n\n\n\n The Northern Consort<\/strong> Kamerkoor Dualis<\/strong><\/p>\n\n\n\n Kamerkoor Dualis is al sinds 2001 een belangrijke culturele factor in het noorden van Nederland. Het koor \u2013 dat bekend staat om zijn mooie koorklank en uitdagende repertoire \u2013 staat garant voor uitstekende uitvoeringen. De leden zijn allen geoefende zangers die samen streven naar de aantrekkelijke combinatie van goede sfeer en hoge kwaliteit. Tijdens de repetities wordt voornamelijk gewerkt aan de interpretatie en de koorklank.<\/p>\n\n\n\n Op het programma staan werken uit alle stijlperiodes van de klassieke muziek en v\u00f3\u00f3r alles zoekt het koor naar nieuwe muzikale uitdagingen. Er wordt vaak gekozen voor thematisch samengestelde programma\u2019s met daarin ruimte voor onbekende werken. Dualis houdt ook van het grotere gebaar en bracht in de afgelopen jaren de Johannes Passion<\/em> en de Hohe Messe<\/em> van J.S. Bach, beide in samenwerking met The Northern Consort, waarmee het koor ook het concert Bach als middelpunt <\/em>uitvoerde in de Oosterpoort te Groningen. Daarnaast zong het koor de zelden uitgevoerde Mis in E<\/em> van Brucker (met blazersensemble), het Stabat Mater<\/em> van Scarlatti, de Vespers <\/em>van Rachmaninov en Ein deutsches Requiem van Brahms.<\/p>\n\n\n\n De artistieke leiding is in handen van oprichter <\/a>Geert-Jan van Beijeren Bergen en Henegouwen<\/a>.<\/p>\n\n\n\n
o.l.v. Geert-Jan van Beijeren Bergen en Henegouwen<\/strong>
Begeleid door het Northern Consort<\/strong> en Solisten<\/strong><\/p>\n\n\n\n
Deze schitterende muziek van H\u00e4ndel, al eeuwenlang bejubeld, zal gebracht worden door het kamerkoor Dualis o.l.v. Geert-Jan van Beijeren Bergen en Henegouwen, met prachtige solisten en begeleid door het Northern Consort op authentieke instrumenten. Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Het Cultuur Fonds, de provincie Drenthe en gemeente Aa en Hunze.<\/p>\n\n\n\n
Messiah, an Oratorio<\/strong> (HWV 56<\/a>), is een oratorium<\/a> van Georg Friedrich H\u00e4ndel<\/a>, gecomponeerd in 1741<\/a> en voor het eerst uitgevoerd in 1742 in Dublin<\/a>. Het werk, dat in de meeste gevallen iets minder dan twee\u00ebnhalf uur duurt, wordt, met name in de Angelsaksische landen, vooral rond de kerst<\/a> uitgevoerd, maar ook wel in de paastijd<\/a>.<\/p>\n\n\n\n\n
The Northern Consort speelt oude muziek, van begin 17e tot begin 19e eeuw, op authentieke instrumenten. Zo af en toe wordt ook recenter repertoire gespeeld. Het ensemble heeft zich de afgelopen tien jaar ontwikkeld tot een ensemble van een hechte groep musici die elke keer weer tot het uiterste gaan om de muziek op een spannende en frisse manier op het podium te krijgen. Met deze filosofie heeft ze een veelheid aan thematische en grensoverschrijdende programma’s gebracht. Talrijke dichters, schrijvers, acteurs, tekenaars, zangers en solisten hebben hun kunsten samen met het ensemble ten toon gespreid. We noemen: Thomas Rosenboom, Toon Tellegen, Tonnus Oosterhof, Rutger Kopland, Random Collision, Jos van Veldhoven en Thomas von der Dunk.
The Northern Consort heeft daarmee laten zien dat het geen muziek ‘van de plank’ speelt, maar graag spannende verbindingen legt met andere kunstvormen. Daarnaast weet het ensemble ook een gewone uitvoering tot een sprankelende ervaring te maken, bijvoorbeeld als begeleidingsorkest van het hogere segment kamerkoren.<\/p>\n\n\n\n